fi en

Huviajelulla länsimetrossa – esittelyssä asemien arkkitehtuuria

20.03.2018

Länsimetro nytkähti vihdoin liikenteeseen viime vuoden marraskuussa pitkällisten viivästysten jälkeen. Joukkoliikenteen käyttäjille aukesi kaksi uusi asemaa Helsingin puolelle ja kuusi asemaa Espooseen. Täysin ilman teknisiä vikoja ei ole alkutaipalekaan toistaiseksi sujunut, mutta se ei ole metroa estänyt porskuttamasta.

Metrohankkeen takkuista etenemistä tiiviisti seuranneena ei minulla ole kuitenkaan Espooseen ollut metrolla sen kummemmin asiaa. Nyt päätin viimein lähteä tutkimusmatkalle Matinkylään ja takaisin tarkistamaan, miltä uudet asemat näyttävät.

Kokonaisuuden voisi tiivistää niin, että vanhoilla Helsingin asemilla on kyllä ulkonäkönsä puolesta paljon petrattavaa Espoon verrokkeihin nähden.

Tarkastele alta valikoituja tunnelmia oranssin menopelin matkasta maan uumenissa:

 

Niittykummun metroaseman värikäs ilme tulee seinien mosaiikeista.

 

Aseman tunnelissa ei ole myöskään piiloteltu louhittua kalliota.

 

 Tapiolan asemalla matkustajaa tervehtii hieman pidempi matkustaja.

 

Matinkylän pääteaseman katto tuo mieleen kenties kalan suomut. Vai mitä sanot?

 

Helsingin puolella Lauttasaaren aseman katossa killuu lamppuja, jotka myös välkehtivät rauhallisesti. Yksi mieleenpainuvimmista ratkaisuista.

 

Urheilupuiston asema on näyttävä.

 

Nousu maan pinnalle on pitkä. Helsingissä ei näin pitkiä liukuportaita metrossa taida ollakaan.

 

Urheilupuiston erikoinen sisäänkäynti ulkoa katsottuna.

 

Koivusaari sisältä...

 

...ja Koivusaari ulkoa.

 

Länsimetron taipale ei ole vielä tässä. Metro laajenee Matinkylästä edelleen länteen. Viittä uutta asemaa on jo louhittu maaperään, mutta niille liikennöintiä saa odottaa vielä ainakin vuoteen 2023 tai 2024 asti.

Turhan optimistisia veikkauksia lienee turha vielä tässä vaiheessa asettaa, ottaen huomioon miten ensimmäisen vaiheen käyttöönoton aikataulut pitivät...

 

Kuvat: Arkkitehtitoimisto Eero Korhonen

Takaisin blogiin